מבצעים דילים והנחות ענק באתר הקניות הגדול בעולם AMAZON

יום חמישי, 8 באפריל 2021

המחשב הנייד איטי מה עושים?

המחשב הנייד איטי מה עושים
בכתבה זו אני אתן לכם את כל הסיבות והפתרונות האפשריים לתקלה שבה המחשב הנייד לא זז ואף נתקע כל הזמן, אני אאמוד בכתבה זו על היבטי התוכנה כלומר ווינדוס, וגם על כל היבטי החומרה השונים כמו זיכרון RAM, דיסק קשיח, מעבד, לוח אם, ואני אתן לכם כל מיני טיפים איך להאיץ את המחשב הנייד מבלי להשקיע יותר מדי כסף בכל מיני שדרוגי חומרה או תוכנה מסוימים, אז בואו לא נכביר במילים ונצלול לכתבה.

 

סיבות התוכנה למחשב נייד איטי והפתרונות האפשריים:

סיבה 1 המחשב חטף וירוס או רוגלה – במקרים רבים מחשבים ניידים שחטפו וירוס או רוגלה הופכים להיות הרבה יותר איטיים, וירוסים ורוגלות יש בכל רשת האינטרנט מפוזרים בכל מיני תוכנות ואפליקציות שאתם עשויים להוריד, ולכן יש להיזהר לא להוריד כל מיני תוכנות מכל מיני אתרים שאתם לא מכירים, וכן גם אם הם מציעים לכם אותם בחינם עדיין אל תתפתו להוריד אותם. אני תמיד אומר שמי שרוצה לשמור על המחשב שלו בלי וירוסים פשוט שינתק את האינטרנט כי מחשב שאין בו אינטרנט אין בו וירוסים או רוגלות וזה כל עוד שהוא לא מכניס דיסקים או דיסקים קשיחים חיצוניים למחשב שעשויים להיות נגועים, וגם אם הכניס אז לפחות שיעשה להם בדיקה בתוכנת אנטי וירוס בטרם יפעיל קובץ כזה או אחר.

סיבה 2 תוכנות רבות במחשב – תוכנות רבות במחשב מכבידות גם על הדיסק הקשיח וגם על הזיכרון הסירו כל מיני תוכנות שאתם לא זקוקים להם יותר, והשתדלו לפתוח תוכנות ודפדפנים בצורה קצת יותר הדרגתית וקטנה בשיעור ניכר ממה שאתם רגילים. לפתרון אפשר לשדרג זיכרון ודיסק קשיח או לקנות דיסק קשיח חיצוני ולהעביר חלק מהנתונים אליו. יש לי חבר שביקש ממני עזרה והמחשב שלו לא זז, פתרון זמני הצעתי לו שאני אסיר כל מיני תוכנות שהוא לא משתמש בהם ובכך אחסוך לו את רכישת הזיכרון הנוסף למחשב וכך עשיתי. כלומר יש קורלציה בין חומרה לתוכנה בצורה מאוד משמעותית במקרים של איטיות במחשב.

סיבה 3 תוכנה תקועה במחשב – ישנם תוכנות או שהם כבדות או שהם פשוט לא בנויות כמו שצריך והם עשויות לתקוע את המחשב, לפעמים מדובר בתוכנה שזוללת המון זיכרון מהמחשב ולפעמים מדובר על באג בתוכנה, ולכן צריך לבדוק "מה תוקע את המחשב" אם מדובר בתוכנה שהיא תוקעת את המחשב אז צריך פשוט להסיר אותה ואולי להתקין אותה או תוכנה חלופית מחדש. ישנם תוכנות אנטי וירוס שממש "כבדות" על המחשב ולפעמים הם עושות יותר נזק מתועלת, ולכן אפשר להשתמש בתוכנות אנטי וירוס חלופיות שהם קצת יותר קלות על מערכת ההפעלה ופחות יש להם באגים או שיש להם יותר תאימות ויציבות על מערכת ההפעלה ולכן חשוב לדעת איזו תוכנה אנחנו מתקינים במחשב הנייד שלנו. רמז: אפשר לראות את התקיעות בלחיצה על CTRL ALT DEL ולראות בתהליכים שיש שם תוכנה שהיא רושמת 100% במאמץ וככה אפשר לדעת שמדובר בתוכנה תקועה.

 

הסיבות מבחינת חומרת המחשב והפתרונות האפשריים למחשב נייד איטי:

סיבה 1 זיכרון RAM קטן – במחשב הנייד ישנו כרטיס אלקטרוני נשלף שנקרא "כרטיס זיכרון". נשלף הכוונה היא שניתן להוציא אותו מלוח האם ולהתקין במקומו כרטיס זיכרון בעל נפח גדול יותר. ישנם מחשבים שכרטיס הזיכרון שנמצא בהם הוא קטן אל מול הצורך ההולך וגובר של "המשתמש" בנפח זיכרון גדול יותר. לדוגמא: אדם מגיע אל מעבדת מחשבים וטוען שהמחשב שלו לא זז, מבדיקה שערך הטכנאי כרטיס הזיכרון שנמצא אצל המשתמש הוא בעל נפח 4 גי'גה, אך מותקנות המון תוכנות במחשב של המשתמש והן זוללות לו את כל הזיכרון, לפיכך הוצע למשתמש מספר פתרונות. פתרון ראשון להסיר חלק מהתוכנות שהוא לא משתמש בהם ובכך להקל על הזיכרון, פתרון שני הוא לא לפתוח המון תוכנות וכרטיסיות של הדפדפן במקביל ולפיכך גם כן להקל על הזיכרון, הפתרון השלישי והסופי זה לרכוש כרטיס זיכרון נוסף בעל נפח 4 גיגה זאת אומרת שבסך הכול יהיה לו 8 גיגה, כמובן כל עוד שמערכת ההפעלה מאפשרת את זה כי מערכות שמבוססות 32 ביט לא תוכלנה להשתמש ב 8 גיגה אלא רק עד 4 גיגה או אפילו פחות, ולכן צריך לבצע אדפטציה אל מול מערכת ההפעלה.

סיבה 2 דיסק קשיח מלא – במחשב הנייד ישנו דיסק קשיח שתפקידו לאגור נתונים בתוכו. אחת הבעיות היא שלפעמים אנחנו לא שמים לב אבל הדיסק הקשיח התנפח עד בלי די והוא כבר ממש "בצבע אדום" ב"מחשב זה" (קיצור של "המחשב שלי" שהיה פעם), ולכן האופציות שעומדות בפני המשתמש הן: למחוק נתונים מהדיסק הקשיח, לעשות "דיפרגמנטציה" לדיסק הקשיח (איחוד קבצים מפוצלים, ניתן לעשות את זה בווינדוס), או להחליף את הדיסק קשיח הקיים לנפח גדול יותר.

סיבה 3 דיסק קשיח סטנדרטי ולא SSD מחשבים ניידים רבים שמגיעים מהיצרן נמכרים עם דיסק קשיח  מכני רגיל שבנוי ממגנט וסיכה או דיסקים הייברידים שהם די דומים לדיסקים המכניים הרגילים והסטנדרטיים. אך ישנו דיסק מיוחד שנקרא SSD שהדיסק הזה הוא יותר מהיר בצורה משמעותית להבדיל מהדיסק המכני או ההייברידי מה שישפר לכם בצורה מאוד משמעותית את מהירות המחשב. חשוב להבין שהחלוקה לרמות מתחלקת בצורה הבאה: דיסק קשיח מכני רגיל שהוא איטי, לאחר מכן מגיע דיסק קשיח הייברידי עם זיכרון מטמון שהוא גם מכני אבל הוא קצת יותר מהיר, ולבסוף מגיע הדיסק הקשיח SSD שהוא כבר הרבה יותר מהיר. כיום ישנו דיסק בעל טכנולוגיה יותר מתקדמת שנקרא גם כן SSD אבל הוא מסוג M2 או M3 והם כרטיסים אלקטרוניים שמכילים בתוכם אפשרויות בלתי מוגבלות של נפח אחסון, היתרון שבהם הוא עצום מכיוון שהם קטנים ולכן ניתן להקטין את כל מערכות המחשוב שלנו ולחסוך במקום ובמשקל של המחשב.

סיבה 4 דיסק קשיח תקול – אם המחשב שלכם איטי מאוד יכול מאוד להיות שהדיסק הקשיח שלכם הוא תקול, כיצד תבדקו זאת? יש כל מיני תוכנות שיכולות לבדוק אם הדיסק הקשיח שלכם תקול או שהוא תקין כמו HDD SCAN ודומיה. באמת יש הרבה תוכנות לבדיקה ולפעמים תוכנה אחת לא מזהה אז צריך להשתמש לפחות ב 2 תוכנות או 3 כדי שיזהו אם יש פגיעה בדיסק הקשיח. אני יכול לומר בפה מלא שלפעמים רק "החלפת דיסק קשיח" היא הבדיקה הדיאגנוסטית הטובה ביותר, כי לא תמיד תוכנות מזהות תקלות וכשמחליפים דיסק קשיח או זיכרון אז זה פותר את כל הבעיה של האיטיות. רמז: ישנם מצבים רבים שבהם מופיע ב CTRL ALT DEL 100% דיסק קשיח. ואז זה גם סוג של רמז שהדיסק הקשיח תקול אם כי לא תמיד ולא בהכרח לפעמים מדובר במשהו שולי שעובר לאחר עדכוני ווינדוס ולכן אל תהיו נחרצים להספיד דיסקים קשיחים.

סיבה 5 מעבד חלש – אם התקנתם כל מיני תוכנות שדרישות החומרה שלהם הן רבות יותר מהחומרה הקיימת שלכם במחשב אז קחו בחשבון שהמחשב שלכם יהפוך להיות איטי יותר ויותר. שימו לב שמחשבים ניידים שמפעילים תוכנות כבדות מאוד יוצרים צווארי בקבוק על הלוח אם ועשויים לגרום גם כן לחימום יתר של המעבד ושל הרכיבים שנמצאים על גבי הלוח והתקלות והקצרים עשויים גם כן להיות מהירים יותר. ולכן אם יש לכם מעבד חלש אתם יכולים לנסות למכור את המחשב הנייד הקיים ולקנות מחשב עם מעבד חזק יותר שיענה על הצרכים שלכם הנוכחיים.

 

לסיכום:

אם המחשב הנייד שלכם איטי ועושה לכם צרות, צריך לדעת היכן התקלה, ובאיזה מקום המחשב הנייד נתקע, האם זה באמצע משחק מסוים, או האם זה כל הזמן איטי, ובבדיקה דיאגנוסטית אפשר לראות מה קורה למחשב בזמן אמת כשאנחנו מפעילים עליו כל מיני לחצים מסוגים שונים ואז לראות איך הוא מתנהג, חשוב להבין שלא תמיד ובכל מצב צריך ישר להחליף חומרה או לשדרג או לפרמט את המחשב הנייד וצריך להבין שכל מקרה לגופו וזה מאוד תלוי מה התלונה של המשתמש והאם ניתן לשפר את מהירות המחשב באמצעות כל מיני שיטות וטכניקות שיעזרו להאצת המחשב.


אין להיסמך על תוכן המאמר, ואין הוא מהווה כהמלצה לבצע פעולה כזו או פעולה אחרת שכתובה בכתבה, הכתבה נכתבה מתוך ניסיונו של כותב המאמר והוא לא מהווה המלצה לנקיטת פעולה כלשהי. הכתבה נכתבה על מנת לשפר את הידיעות ולתת ערך מוסף לגולשים ולטכנאים שמגיעים לפתור תקלות במחשב ולתת להם עוד זווית ראיה אך אין להיסמך עליה. במידה ואתם מבצעים רכישה מהאתרים המקושרים וודאו עם המוכר שהמוצר האלקטרוני מתאים למדינת ישראל מבחינת רמת המתח וולט וה PLUG. שימו לב שפלאג US לא מתאים לישראל. האתרים המקושרים הם אתרים שאינם שייכים לבעל בלוג זה אלא לחנויות שפזורות ברחבי האתרים הגדולים כדוגמת איבי ודומיהם. וכל נקיטת פעולה הינה על אחריות המקליק, במידה והנך מתחת לגיל החוק הנך מתבקש לא לבצע רכישה באתרים אלא רק על ידי השגחה של אדם מבוגר. יש לקחת בחשבון שאתם עשויים לשלם מכס וגם לחברות השילוח ולכן חשוב לבדוק כמה המוצר שלכם עולה והאם תשלמו עליו מכס או שזה כולל הכול, בדקו אם מוכר החנות באתר המקושר.

קרדיט תמונה:

Campaign Creators on Unsplash