מבצעים דילים והנחות ענק באתר הקניות הגדול בעולם AMAZON

יום שני, 5 באפריל 2021

נשפך מים על מחשב נייד מה עושים?

נשפך מים על מחשב נייד מה עושים

גם לכם נשפך הקפה על המקלדת במחשב הנייד? פתאום המחשב נכבה, פתאום הרחתם ריח שרוף, מה זהו? הלך עכשיו המחשב? בכתבה הבאה אני אסביר לכם מה לעשות ברגע שנשפך לכם כל נוזל על המחשב, ובנוסף אני אסביר לכם מהם סיכויי השרידות של מחשב נייד לאחר שנשפך עליו נוזלים. אגב הערה קטנה "חדירת נוזלים וקורוזיה ושברים לא מהווה "כמקרה ביטוחי" למימוש אחריות יצרן.

 

ונתחיל בסיפור קצר:

בנאדם רכש מחשב נייד חדש מהניילון, פתח אותו בבית ושם אותו על שולחן הכתיבה, לאחר מכן הלך לעשות לו "כוס קפה" וכשהקפה היה מוכן הוא שם אותו על אחת הפינות הריקות של המחשב הנייד. לפתע צלצל הטלפון והוא ענה ולאחר מספר שניות בהיסח הדעת ידו התעופפה לכיוון "אוזן הקפה" וכל הקפה בום טראח נשפך על כל "המקלדת" של המחשב הנייד. לאחר שנשפך מים על המקלדת שבלפטופ הבנאדם המשיך לעבוד על המחשב "עסקים כרגיל" ובלי כל התראה מוקדמת פתאום המחשב נכבה.

 

הדברים שעושים ברגע שנשפכים נוזלים על כל מוצר:

הדבר הראשון - נתקעו כל מתח חשמלי שמחובר למחשב:
כבו את המחשב במידית.
הוציאו את כבל הטעינה מהמחשב הנייד
במידת האפשר שלפו את סוללת המחשב (אם הסוללה מובנית זה בעיה)
הסיבה לפעולות אלו היא: מים הם "גורם מקצר" הם עשויים לקצר את אחד הרכיבים ואת הלוח האלקטרוני. המים נכנסים לרכיבים וללוח האלקטרוני ועשויים לקצר את אחד מהרכיבים ואף לשקוע בכל שכבות הלוח האלקטרוני.

 

הדבר השני – צרו קשר עם טכנאי מחשבים או מעבדת מחשבים

צרו קשר עם טכנאי מחשבים או מעבדת מחשבים - ודווחו להם על זה, גשו אליהם שיבצעו ייבוש וניקוי וינסו להציל את המחשב הנייד. (הערה: את המקלדת במרבית המקרים אי אפשר להציל אבל את המחשב עצמו ישנה אפשרות להציל כל עוד אתם תופסים את זה בזמן) אל תחכו ואל תמתינו ואז תפעילו את המחשב בעצמם כי אתם תגרמו נזק. מחשב שהייתה בו חדירת נוזלים חובה עליו להיכנס ישר למעבדה או להזמין שירות טכנאי מחשבים עד הבית אל תנסו להסתכן כי המחשב יכול להראות עסקים כרגיל ואז יום למחרת או לאחר מספר שעות הוא פשוט יקרוס לכם ולא יידלק יותר בגלל קצר באחד מהרכיבים שנגע בו מים וקיצר.

 

כעת נעבור לסדרת הפעולות שטכנאי מחשבים צריך לבצע:

קבלת הקריאה – שאל את השאלות הנכונות:

שאלה 1: מה נשפך בדיוק על המחשב? איזה סוג נוזלים?

שאלה 2: היכן נשפך לו המשקה ומהי כמות הנוזלים שנשפכה?

שאלה 3: לאחר שהנוזלים נשפכו מה עשית? האם כיבית את המחשב? האם המשכת לעבוד בו?

שאלה 4: כעת אם אני מדליק את המחשב הוא עובד? מה בדיוק הסטטוס שלו?

 

בדיקה ותיקון ע"י טכנאי מחשבים

בדיקה 1: פירוק המחשב הנייד ובדיקה היכן ישנם נוזלים וניקוי שלהם

בדיקה 2: האם יש התחלה של התפתחות קורוזיה

בדיקה 3: האם בראיה הכללית יש רכיב "קבל" או "נגד" או "טרנזיסטור" או כל רכיב אלקטרוני או "מעגל חשמלי" שצבוע בצבע אפור, חום, שחור

בדיקה 4: האם יש ריח ללוח האלקטרוני של "שרוף" במידה וכן יש סיכויים טובים שאיזשהו רכיב הלך, במידה וניתן לג'מפר מג'מפרים במידה ולא מנסים להיות יצירתיים כדי לתקן את התקלה.

בדיקה 5: האם הנוזלים הגיעו רק ללוח או לרכיבים נוספים כמו דיסק הקשיח, זיכרון, סוללת CMOS, מעבד, וכדומה...

לאחר הבדיקות והניקוי צריך להמתין מספר ימים עד שבוע כדי שהלוח של המחשב הנייד יתייבש. ישנם מצבים שבהם ממהרים להחזיר למשתמש את המחשב הנייד אבל ישנה עוד לחות קטנה בשכבות הפנימיות יותר של הלוח ואז יש קצר והמשתמש שילם כסף והעבודה כנראה לא בוצעה כמו שצריך, כמובן שכל מקרה לגופו.

 

סיכויי השרידות לאחר שנשפך נוזלים:

סיכויי השרידות למחשב נייד לאחר שנשפכו עליו נוזלים לא גבוהים במיוחד, וצריך להסתכל על כמה אלמנטים:

אלמנט 1: כמה נוזלים נשפך על המחשב הנייד, ככל שהנפח גבוה יותר ככה סיכויי השרידות פוחתים

אלמנט 2: מה עשית לאחר שנשפכו הנוזלים, ככל שמכבים את המחשב הנייד ומוציאים כל מקור מתח ממנו, ובמידה ואפשר גם את הסוללה אז סיכויי השרידות שלו נהיים גבוהים יותר

אלמנט 3: ככל שמגיעים יותר מהר אל "טכנאי מחשבים" או אל "מעבדת מחשבים" ככה סיכויי השרידות של המחשב הנייד גבוהים יותר.

 

הדברים שאסור לעשות כשנשפך נוזלים על המחשב הנייד:

אל תתעלמו מהתקלה! אל תתעלמו ותמשיכו לעבוד על המחשב ותחשבו "עסקים כרגיל" כי הנוזלים מחלחלים לאט לאט בצורה מדורגת אל רכיבים אלקטרונים ובסוף יש קצר והמחשב נכבה.

אל תכבו את המחשב ותעשו לו עם "הפן" על המקלדת או שתשימו אותו בשמש כדי שיתייבש ואז תנסו להדליק את המחשב הנייד. כן קרו מקרים שאנשים עשו את זה, אין שום משמעות לפעולה הזו.

אל תשימו את המחשב הנייד באמבטיה עם אורז כי אין שום משמעות לפעולה הזו, ואפילו מצחיק אותי לחשוב ולראות את זה בדמיון כשזה נעשה, אתם סתם תקלקלו את האורז שלכם וגם את המחשב הנייד.

אל תפחדו להגיד לבעל המקצוע כי אולי הוא יצחק עליכם שנשפכו נוזלים על המחשב הנייד, אל תפחדו "מתג המחיר" כי טכנאי או מעבדה שלא מספרים לו או לה "מה הסיבה להבאת המחשב לתיקון" עשוי הטכנאי לפתוח את המחשב הנייד ואז "הנוזלים יעשו קצר בלוח" ואז אתם תשלמו הרבה יותר.

 

לסיכום:

סיכויי ההחלמה של מחשב נייד שניזוק מחדירת נוזלים תלויה בפעולות שאתם עושים, ככל שתנתקו את המחשב הנייד ממקור מתח, ותפנו מהר יותר אל מעבדת מחשבים או טכנאי מחשבים ככה סיכויי השרידות של המחשב הנייד יהיו גבוהים יותר. ככל שתתעלמו ותזניחו סיכויי ההצלה יהיו פחותים יותר.


אין להיסמך על תוכן המאמר, ואין הוא מהווה כהמלצה לבצע פעולה כזו או פעולה אחרת שכתובה בכתבה, הכתבה נכתבה מתוך ניסיונו של כותב המאמר והוא לא מהווה המלצה לנקיטת פעולה כלשהי. הכתבה נכתבה על מנת לשפר את הידיעות ולתת ערך מוסף לגולשים ולטכנאים שמגיעים לפתור תקלות במחשב ולתת להם עוד זווית ראיה אך אין להיסמך עליה. במידה ואתם מבצעים רכישה מהאתרים המקושרים וודאו עם המוכר שהמוצר האלקטרוני מתאים למדינת ישראל מבחינת רמת המתח וולט וה PLUG. שימו לב שפלאג US לא מתאים לישראל. האתרים המקושרים הם אתרים שאינם שייכים לבעל בלוג זה אלא לחנויות שפזורות ברחבי האתרים הגדולים כדוגמת איבי ודומיהם. וכל נקיטת פעולה הינה על אחריות המקליק, במידה והנך מתחת לגיל החוק הנך מתבקש לא לבצע רכישה באתרים אלא רק על ידי השגחה של אדם מבוגר. יש לקחת בחשבון שאתם עשויים לשלם מכס וגם לחברות השילוח ולכן חשוב לבדוק כמה המוצר שלכם עולה והאם תשלמו עליו מכס או שזה כולל הכול, בדקו אם מוכר החנות באתר המקושר.קרדיט תמונה:

Wenhao Ryan on Unsplash