מבצעים דילים והנחות ענק באתר הקניות הגדול בעולם AMAZON

יום רביעי, 7 באפריל 2021

מחשב נייד נפל ולא עובד מה עושים?

מחשב נייד נפל ולא עובד מה עושים
המחשב הנייד נפל לכם מהידיים והפסיק לעבוד? אל דאגה! זה לא סוף פסוק! אני אציג לכם כמה פתרונות אפשריים שיעזרו לכם לפתור את הבעיה. אז אל תיכנסו לפאניקה אם המחשב הנייד שלכם נפל והוא פתאום הפסיק לעבוד ואתם כבר רואים את "הרע מכל", תמיד יש מה לעשות וצריך לשמור על אופטימיות. אז בואו לא נכביר במילים ונצלול לכתבה...


ואיך לא? נתחיל בסיפור אישי:

בנאדם הגיע אל המעבדה והגיש את המחשב הנייד וטען שהוא נפל לו מהידיים ולאחר מכן הפסיק לעבוד, שאלתי אותו מאיזה גובה הוא נפל? והוא ענה בערך מהמותניים שלו ומטה. בצעתי רישום על המחשב הנייד בטופס הייעודי שהיה דאז במעבדה ושחררתי את הבנאדם. כעת אני אכתוב לכם את השלבים שבהם בוצע התיקון כדי שתרגישו הלכה למעשה מה בודקים קודם ולפי הסדר.


הסתכלות מאקרו:

כשקיבלתי את המחשב הנייד קודם כל התחלתי להסתכל מבחינה ויזואלית ולרשום:

  • האם יש שברים בפלסטיקה שנפגעו כתוצאה מהנפילה? (חפשו סדקים ושברים מהותיים)
  • האם הצירים במסך שלמים או ניזוקו? (יהיה קושי מהותי בפתיחת המסך)
  • האם המסך ניזוק או ה LCD? (במידה והוא ניזוק רואים פסים במסך כשמדליקים אותו או שרואים מריחות צבע)
  • האם החיבור של הטעינה נפגע או שלא? (רואים שהפינים התעקמו או שהמחשב לא נטען)
  • האם אחד מרכיבי ה USB נפגעו? (לפעמים יש דיסק און קי במעמד הנפילה ואז הרכיב עשוי להישבר

במידה והכול בסדר אז עוברים לשלב הבא. במידה ומגלים איזשהו סדק או שבר קטן אז יודעים שהמחשב הנייד נפל בזווית שלו לכיוון השבר ואז מחפשים את התקלה במיקום של השבר. זאת אומרת שאם השבר הוא בצד שמאל היכן ששקע הטעינה אז יכול מאוד להיות שיש איזושהי פגיעה בקונקטור של הטעינה ולכן צריך לחפש רמזים. נכון שאין לי כדור בדולח ואני לא יכול לנבא אם התקלה מגיע מאזור השבר אבל זה יכול לעזור לכם ולתת לכם איזשהו כיוון טוב במקום שתחפשו את כל הבעיות האפשריות שיכולות להיות במחשב הנייד.

 

הסתכלות מיקרו:

אני מנסה להדליק את המחשב והמחשב לא נדלק אז אני מבצע כמה פעולות בסיסיות כדי לנסות להדליק את המחשב ואכתוב אותם.

פעולה 1 – מוציא כל מקור מתח חשמלי הכולל: כבל טעינה, סוללה חיצונית, סוללה פנימית, ועושה "פריקת מתח" למחשב. כיצד אני עושה זאת? אני לוחץ לחיצה ארוכה של איזה 10-15 שניות על כפתור ההדלקה והכיבוי של המחשב הנייד, ולאחר מכן אני מנסה שוב להפעיל את המחשב, במידה וזה עדיין לא עוזר אז מגיע שלב פתיחת המחשב...

פעולה 2 – האם המחשב מקבל טעינה בכלל? ניסיתי לחבר את המחשב לשקע הטעינה ולראות אם הוא בכלל מקבל מתח, אפשר לראות את האור של ה LED של הטעינה וגם יש כל מיני בקרות שונות שרואים אם יש טעינה או לא. במידה ויש טעינה אז מצוין, במידה ואין אני יודע שיש פה איזושהי בעיה בטעינה כלומר שאולי האזור של הטעינה נדפק כנראה כתוצאה מהנפילה וצריך לבדוק אותו ראשון.

שלב פתיחת המחשב הנייד:

כשאני פותח את המחשב הנייד אני מסתכל על כל מיני כיוונים אפשריים עוד בהתחלה כמו נזקי מים, קורוזיה, למרות שזה לא הבעיה שהלקוח ציין אני עדיין מתחשב באפשרות הזו שקיימת אפשרות שיש איזשהו נזק של מים כלשהו שהבנאדם שהביא לי את המחשב לא ציין אותו ולכן אני מגדיל ראש וגם מחפש את האפשרות הזו שתמיד קיימת.

לאחר שהמחשב והלוח חשופים אלי אני מתחיל לעשות סדרת בדיקות מהקל לכבד כדי לא לבזבז הרבה זמן בבדיקה שלא לצורך:

  • אני בהתחלה מוציא את הדיסק הקשיח ומנסה להדליק את המחשב
  • אני מוציא את הזיכרון ומכניס אותו לסלוט אחר ומנסה להדליק את המחשב
  • אני מוציא את הזיכרון ומחליף אותו בזיכרון אחר
  • אני מוציא את סוללת ה CMOS וממתין כמה שניות ואז מחזיר בחזרה אותה למקומה ואז מנסה להדליק את המחשב
  • אני מנסה לנתק את קבל הפלאט של המקלדת והעכבר ומנסה להדליק את המחשב


במידה ושום דבר ממה שכתבתי לא הועיל אני עובר לשלב הבא:

דבר ראשון שאני מחפש בלוח האם הוא – ראיה כללית של הלוח האלקטרוני ולבדוק שכל הרכיבים נמצאים בתוכו, כמובן שאני משתמש בזכוכית מגדל או במשקפיים מיוחדות שמגדילות את לוח האם. במידה ואני רואה קבל או נגד או טרנזיסטור או כל רכיב אלקטרוני אחר שהוא זז ממקומו אז אני מבין שצריך להלחים וליישר את הרכיב במידת הצורך וזאת לא לפני שאני מבצע בדיקה עם מולטימטר שבאמת התקלה מגיעה מפה. חשוב לי להבהיר שאני לא נוגע בשום דבר אני רק מסתכל בראיה הכללית המאקרו.

הדבר השני שאני מחפש – הוא קצרים, שברים, בעיות במעגל החשמלי בלוח האלקטרוני, אפשר לראות את המעגל החשמלי המודפס ולראות אם הוא רציף ויש המשכיות בו, במידה ורואים כל מיני קצרים אז אפשר לתקן אותם בכל מיני שיטות החל מג'ימפורים ועד לניקוי מאוד עדין באמצעות אלכוהול 100% או לגרד אותם עם טוש מיוחד אך צריך להיזהר כי המעגל החשמלי בשניה אחת יכול להידפק ומספיק שהוא קצת ישן וזה נושא שהוא מאוד בעיתי ולפעמים כן צריכים להחליף גם כן לוח אם במידת הצורך אך קודם כל מנסים להציל ולתקן. חשוב שלא תיקחו סכין או מספרים ותנסו לגרד במידה וראיתם קורוזיה או קצרים כלשהם כי אתם תדפקו ב- 100% את הלוח האלקטרוני.


וכעת עוברים לשלב הבדיקות באמצעות מולטימטר:

אני יוצא מנקודת הנחה שלא ראיתם שום דבר מבחינה ויזואלית ועשיתם את כל הבדיקות האפשריות למחשב הנייד ושום דבר לא העלה לכם איזשהו קצה חוט לפתרון אז כעת צריך להשתמש בכלים של טכנאי כדי לפתור את התקלה.

לקחתי מולטימטר והתחלתי לבדוק רציפות בכל מיני אזורים בלוח האלקטרוני, בדקתי קבלים קרמיים אם הם בערך המתאים להם, בדקתי רציפות בין נקודה לנקודה בין טרנזיסטר לטרנזיסטור, בדקתי את קבלת מתח וכמה מתח כשיש סוללה או כשיש מתח חשמלי לראות האם רכיב הטעינה נפגע או שלא, וממש עברתי על כל המחשב מבחינת קבלת מתחים וערכים של רכיבים.

 

ואיך נפתרה התקלה במקרה שלי?

במקרה שלי התקלה נפתרה עוד לפני "פתיחת המחשב הנייד", שמעתי "תקתוקים ורעשים מהמחשב", ומניסיוני ידעתי שמדובר בדיסק הקשיח שככל הנראה חטף מכה מהנפילה ואז הוא פשוט "קיצר את כל המחשב", הוצאתי את הדיסק הקשיח ואז המחשב נדלק ונפתרה התעלומה. במקרה אחר שקרה לי כשהוצאתי את סוללת ה CMOS אז המחשב חזר לפעולה ונדלק. כמובן שכל מקרה לגופו. ותמיד צריך לעשות סדרת בדירות. 

חברים יקרים, אם אתם לא טכנאי מחשבים וגם אם כן ואתם לא יודעים איך לפתוח מחשב נייד, ואתם לא מנוסים בזה, ואתם רוצים להתנסות, קחו בחשבון שאתם עשויים לדפוק במהלך התיקון משהו, לכן אני לא ממליץ להיסמך על הכתבה והיא לא בגדר המלצה, ישנם טכנאי מחשבים מקצועיים ומעבדות אלקטרוניקה שיכולות לעזור לכם במקרה הזה. אם המחשב נמצא באחריות לא לגעת בו וגם לא לתת לטכנאי מחשבים לגעת בו אלא אם כן אתם לוקחים בחשבון שברגע שטכנאי מחשבים ייגע במחשב שלכם אז "תפוג לכם האחריות אוטומטית". אל תיקחו סיכונים תבצעו "מימוש אחריות למחשב הנייד". אל תפתחו את המחשב על דעת עצמכם ואל תנסו לחפש רכיבים שעפו בלוח האלקטרוני.


אין להיסמך על תוכן המאמר, ואין הוא מהווה כהמלצה לבצע פעולה כזו או פעולה אחרת שכתובה בכתבה, הכתבה נכתבה מתוך ניסיונו של כותב המאמר והוא לא מהווה המלצה לנקיטת פעולה כלשהי. הכתבה נכתבה על מנת לשפר את הידיעות ולתת ערך מוסף לגולשים ולטכנאים שמגיעים לפתור תקלות במחשב ולתת להם עוד זווית ראיה אך אין להיסמך עליה. במידה ואתם מבצעים רכישה מהאתרים המקושרים וודאו עם המוכר שהמוצר האלקטרוני מתאים למדינת ישראל מבחינת רמת המתח וולט וה PLUG. שימו לב שפלאג US לא מתאים לישראל. האתרים המקושרים הם אתרים שאינם שייכים לבעל בלוג זה אלא לחנויות שפזורות ברחבי האתרים הגדולים כדוגמת איבי ודומיהם. וכל נקיטת פעולה הינה על אחריות המקליק, במידה והנך מתחת לגיל החוק הנך מתבקש לא לבצע רכישה באתרים אלא רק על ידי השגחה של אדם מבוגר. יש לקחת בחשבון שאתם עשויים לשלם מכס וגם לחברות השילוח ולכן חשוב לבדוק כמה המוצר שלכם עולה והאם תשלמו עליו מכס או שזה כולל הכול, בדקו אם מוכר החנות באתר המקושר.

קרדיט תמונה:

XPS on Unsplash