מבצעים דילים והנחות ענק באתר הקניות הגדול בעולם AMAZON

יום שבת, 27 במרץ 2021

מחשב נייח לא נדלק

מחשב נייח לא נדלק
היום אני אספר לכם על תקלה שקרתה לי באחד הימים שבהם עבדתי כשכיר במעבדת מחשבים, הגיע אלינו לקוחה והיא כולה מבועתת וחרדה, הוצאתי לה "טופס למילוי פרטים" ואז התחלתי לבצע "תשאול" כמו שאני בדרך כלל עושה כשאנשים אומרים לי שיש להם בעיה במחשב. התשאול היה יחסית קצר כי היא אמר לי "המחשב לא עובד", אמרתי לה "מה עשית במחשב לפני שהוא לא עבד", היא אמרה "שום דבר עבדתי על העבודה הסמינריונית שלי אתמול והיום ניסיתי להדליק את המחשב והוא לא נדלק", אז אמרתי לה אה... "הוא לא נדלק", זה לא שהוא לא עובד הוא רק לא נדלק. היא הסתכלה עלי וחייכה בחצי פרצוף.

רק כדי שתבינו שאנשים יכולים להגיד לכם אלף ואחד דברים כמו "המחשב לא עובד", או "אני לא יכול לראות חדשות באינטרנט", או כל מיני דברים כאלו ואחרים, ועליכם כטכנאים במידה ואתם הצופים טכנאים אתם צריכים "לתשאל" את האנשים כמו שצריך כדי באמת לעלות על הבעיה. לא תמיד התשאול גם הולך כמו שצריך אבל לרוב כששואלים את השאלות הנכונות אז מקבלים תמונה מלאה של כל המקרה ומה אירע לפני...

לקחתי את המחשב הנייח של הלקוחה והדבר הראשון שעשיתי זה הסתכלתי מבחינה חיצונית כמו שאני תמיד עושה. יש לי כלל אני אף פעם לא פותח את המחשב אני קודם כל מסתכל מבחינה חזותית כדי לראות את התמונה המלאה מהמקרו למיקרו. הלכתי לכיוון "האחורי" היכן שנמצאים כל הכבלים של המחשב וראיתי ש- "מתג" ספק כוח של המחשב הנייח הוא על 0 שמתי אותו על 1 חיברתי "כבל קומקום" והדלקתי. והופה המחשב עלה. זהו הסתיימה התקלה.

בדרך כלל כשהיו מביאים למעבדה מחשבים הייתי מגדיל ראש כמו שאני תמיד עושה ובודק שהמחשב בכללי בסדר, אני קורא לזה "הבדיקה הסטנדרטית" כמו לבדוק שהדרייברים מותקנים, שהדיסק קשיח לא תקול בבדיקה שטחית מאוד, לראות שבאופן כללי המחשב תקין אם כי אני לא מתעמק בבדיקות דיאגנוסטיקה אלא אם כן הלקוחה התלוננה.

במקרה הנוכחי הבנתי שככל הנראה קפץ הפקק של החשמל בבית או שהיה קצר חשמלי בבית ואז פשוט "הפקק של הספק" קפץ, אלמלא הפקק הספק כוח שלה של המחשב היה פשוט נשרף.

הזמנתי את הלקוחה ורשמתי לה בטופס "המחשב תקין" רק הפקק קפץ. אני לא יודע אם המעסיק שלי חייב אותה בתשלום כי הוא פשוט לא היה מחייב על תקלות פשוטות בתשלום כי הוא היה מענטש, או שהייה מחייב על 50 שקלים על תקלות כאלו פשוטות. על התקלה הזו אולי עבדתי 10 שניות וזה בגלל הניסיון הרב שצברתי כטכנאי מחשבים במעבדה.

חשוב לי להבהיר שישנן תקלות שיש להם מאפיינים מאוד דומים, כך שלא תמיד התקלה היא בספק הכוח והיא יכולה לנבוע מעוד הרבה סיבות אפשריות. כך למשל שאנשים שואלים "בפורום מחשבים" שאלה כללית כזו אז ישנם הרבה מאוד אפשרויות לתקלה ולכן צריך לפרק את התקלה לגורמים כדי לזהות היכן בדיוק התקלה הספציפית עליה מדבר הלקוח.

 

חשוב לי כן להבהיר שאחד הדברים שאני אוהב כן להמליץ לטכנאים בראש ובראשונה ובעיקר, וגם ללקוחות פרטיים, זה שכשיש תקלה קודם כל צריך להסתכל מהמקרו למיקרו, כלומר מהגדול לקטן, ללכת מהרזולוציות הגדולות ועד לרזולוציות הקטנות. כך שהלקוח מתלונן על תקלה קודם כל מסתכלים על המחשב מבחינה ויזואלית ומנסים לראות אם יש דברים חריגים כמו: קורוזיה, תקוע דיסק USB בגב המארז שמונע מהווינדוס לעלות, ויש עוד תקלות שפשוט רק מצפיה ראשונית אפשר לאתר את התקלה. לאחר שלא מזהים אז כבר עוברים לשלבים יותר מתקדמים.

כשנפתרה התקלה כטכנאים תעשו לעצמכם טובה אל תחפשו אתגרים נוספים כמו למשל לפרק את הלוח אם שלא לצורך או לגעת בחלקים מסוימים בתוך מארז המחשב שלא לצורך, לא לבדוק את סוללת ה CMOS מבחינת אורח החיים שלה, זו התקלה שיש ואת זה תפתרו, מה שכן אתם יכולים כן לומר ללקוח זה שאם ובמידה ופתחתם את המחשב הנייח וגיליתם קבל נפוח, תוכלו לומר ללקוח על זה ולומר לו שעדיף לא לגעת בקבל הזה כל עוד הוא לא גורם לצרות, במידה והוא יגרום לצרות בעתיד אז אפשר לתקן. לא מתקנים דברים שלא לצורך זה אחד הכללים שאני התוויתי לעצמי, אמנם נכון יש צורך לתקן את הקבל הנפוח אבל כרגע אם המחשב מתפקד והוא בסדר ועובד כשורה ולא על זה הגיע הלקוח אז אל תחפשו לעצמכם אתגרים חדשים בשביל להרוויח עוד כמה שקלים על תיקון קבל. כי זה לא ישרת את הלקוח וגם אתם עשויים בטעות לגרום נזק ללוח של המחשב הנייח. אם לא צריכים לגעת לא נוגעים. אם זה קשור לתקלה אז בסדר תנגעו.


אין להיסמך על תוכן המאמר, ואין הוא מהווה כהמלצה לבצע פעולה כזו או פעולה אחרת שכתובה בכתבה, הכתבה נכתבה מתוך ניסיונו של כותב המאמר והוא לא מהווה המלצה לנקיטת פעולה כלשהי. הכתבה נכתבה על מנת לשפר את הידיעות ולתת ערך מוסף לגולשים ולטכנאים שמגיעים לפתור תקלות במחשב ולתת להם עוד זווית ראיה אך אין להיסמך עליה. במידה ואתם מבצעים רכישה מהאתרים המקושרים וודאו עם המוכר שהמוצר האלקטרוני מתאים למדינת ישראל מבחינת רמת המתח וולט וה PLUG. שימו לב שפלאג US לא מתאים לישראל. האתרים המקושרים הם אתרים שאינם שייכים לבעל בלוג זה אלא לחנויות שפזורות ברחבי האתרים הגדולים כדוגמת איבי ודומיהם. וכל נקיטת פעולה הינה על אחריות המקליק, במידה והנך מתחת לגיל החוק הנך מתבקש לא לבצע רכישה באתרים אלא רק על ידי השגחה של אדם מבוגר. יש לקחת בחשבון שאתם עשויים לשלם מכס וגם לחברות השילוח ולכן חשוב לבדוק כמה המוצר שלכם עולה והאם תשלמו עליו מכס או שזה כולל הכול, בדקו אם מוכר החנות באתר המקושר.

 

קרדיט תמונה:

Photo by XPS on Unsplash