מבצעים דילים והנחות ענק באתר הקניות הגדול בעולם AMAZON

יום שלישי, 30 במרץ 2021

האם כדאי לאפס את המחשב או לפרמט?

האם כדאי לאפס את המחשב או לפרמט
אני נוהג לענות לשאלות של גולשים שכותבים שאלות שקשורות בתחום המחשבים, אחת השאלות ששאלו באחד הפורומים היא: "המחשב שלי נדבק בווירוס ואני חייב לקבל החלטה אם לפרמט את המחשב או לאפס אותו מה עדיף". ובכן השאלה הזו היא מורכבת מאוד ואני אנסה לגעת בה תוך כדי שאני מסביר על יתרונות חסרונות וגם איך לא סכנות ואפשרויות "גידור". אז בואו  נצלול פנימה.


אני מחלק את התקנת המחשב לכמה סוגים:

התקנה נקיה של ווינדוס: דרך כרטיס זיכרון או דיסק פיזי (משך זמן בין 40 דקות לשעה רק להתקנה עצמה של מערכת ההפעלה, לאחר ההתקנה אנו נדרשים לבזבז זמן יקר ולהתקין דרייברים ותוכנות ייעודיות).

התקנה מאימג': אימג' זה קובץ תמונה שאפשר לדגום ולאחר מכן לשפוך אותו (תהליך קצר כ- 15-20 דקות התקנה) היתרון של האימג' הוא שאנחנו יכולים "לדגום" את המחשב כשמותקנים בו תוכנות ייעודיות כמו "אופיס", "אנטי וירוס", ואיך לא דרייברים שלא צריך לשחק בהם שעות ולהתקין אותם. ככה שאנחנו מקבלים מערכת מוכנה לשימוש תוך זמן עבודה קצר יחסית ורק עלינו להשקיע רק פעם אחת בחיים כדי לייצר לעצמנו את "קובץ התמונה".

איפוס המחשב: באיפוס המחשב יש לנו את הפריבילגיה להחליט אם אנחנו רוצים לאפס את המחשב מההתקנה הראשונית או להשתמש "בנקודת שחזור" ובנוסף יש לנו את האפשרות לשמור את כל המידע שנמצא אצלנו במחשב שכולל לרוב תמונות, מסמכים, וסרטונים ועוד... שימו לב שאף אחד לא מבטיח לכם שהאיפוס יעבור בהצלחה, וכדי להשתמש "במקדם ביטחון" עדיף לשמור את כל הנתונים שנמצאים בדיסק הקשיח שלכם על "כונן חיצוני" ככה שתוכלו להשתמש במקדם הביטחון במקרה שהאיפוס לא יצליח והווינדוס לא יעלה וכל החומר בדיסק הקשיח נדרס... האיפוס זו בהחלט שיטה הכי קלה שנועדה לאפשר "למשתמשים" שאין להם שום  ידע במחשבים לאפס את מערכת ההפעלה בצורה יחסית אוטומטית ולהתגבר על המכשול של "הזמנת טכנאי מחשבים או מעבדת מחשבים". התהליך בהחלט לוקח הרבה יותר זמן מאשר התקנת ווינדוס בצורה נקיה ובטח שהתהליך ארוך הרבה יותר מהתקנת אימג'. אך למשתמשים שאינם בעלי ידע במחשבים זה הדבר הכי פחות מסורבל שאפשר להציע למשתמש קצה כדי לא לסבך אותו.

 

איזו דרך היא הכי מומלצת?

אני לא חושב שיש דרך אחת שהיא מומלצת כיוון שזה מאוד תלוי במקרה הספציפי שאיתו מגיע משתמש הקצה. נגיד לצורך דוגמא שהמשתמש הגיע אל מעבדת מחשבים וטוען שהמחשב לא זז וקופא לו, בבדיקה מתגלה שיש מלא וירוסים. תהליך של ניקוי וירוסים עשוי לקחת מספר שעות ולא תמיד הוא עובד כמו שצריך וזה גם תלוי באיזו תוכנת אנטי וירוס אתם משתמשים, יש תוכנות שיש להם בסיס נתונים קטן לגרסה החינמית ואני תמיד ממליץ לקנות את הגרסה המלאה כי יש בה יותר בסיס נתונים ש יכול להילחם נגד הווירוס.

גם כשמדובר בווירוס צריך לשאול את השאלה עד כמה הווירוס "דפק" את מערכת ההפעלה, ואם המערכת פשוט לא זזה לגמרי אז כבר עדיף לבצע גיבוי חיצוני לכל החומר כמקדם ביטחון ואז לאחר מכן לפרמט את כל המחשב מחדש אלא אם כן אתם מצליחים להגיע אל "האיפוס".

עכשיו נשאלת השאלה מה עדיף פרמוט, התקנה מאימג'... אז שוב השאלה היא מה המקרה, כי זה כמו לשאול רופא שיניים מה לעשות כשהשן כואבת: לעקור אותה, לעשות סתימה, לעשות טיפול שורש ומבנה"... כי זה "תלוי מצב". אם למשל אפשר להגיע אל האיפוס ולבצע את האיפוס אז מה טוב וכמובן לבצע גם במקרה הזה גיבוי לכל החומר, אם צריכים לקבל החלטה על אימג' או פרמוט מחדש אז במידה ויש לכם אימג' מוכן שהוא איכותי וטוב ונקי שלא יעשה בעיה למשתמש אז ניתן להתקין לו אבל אם האימג' הזה הוא בעייתי ואתם כבר יודעים שהוא בעייתי ולאחר מספר ימים המשתמש יתלונן אז עדיף שתתקינו התקנה נקיה.


חשיבות גיבוי החומר

אני בכוונה "חופר לכם על גיבוי החומר" כי הרבה טכנאי מחשבים שמתי לב ממליצים לגולשים ישר לפרמט את המחשב או לבצע איפוס ככה על ריק. וזה חסר אחריות, חייבים חייבים חייבים להשתמש במקדם ביטחון, מניסיוני האישי במעבדת מחשבים גם אם יש 1% או 0.1% של סיכויי כישלון באיפוס מאלף ואחד סיבות למשל: הפסקת חשמל, איפוס שלא הצליח מכל סיבה שהיא. מי ייתן אחר כך את הדין וישחזר את התמונות מהחתונה שנמצאות על המחשב של "המשתמש"? וכמה יעלה השחזור של החומר שאתם יודעים שזה לא דבר זול ביותר אלא יקר לגמרי לשחזר נתונים... ולכן אני תמיד דורש שיבוצע גיבוי חומר מלא גם אם זה יצריך מהטכנאי עוד קצת זמן להשקיע וגם אם זה יצריך מהמשתמש עוד 300 או 400 שקלים להשקיע בלקנות דיסק קשיח חיצוני זה עדיין עדיף מאשר לאבד את כל החומר שלו.

בהרבה מאוד מקרים "משתמשי קצה" רוצים גיבוי חומר, הרבה מהם רוצים לקנות על הדרך דיסק קשיח חיצוני, ואני חושב שזה דבר מבורך כי ככה הם יוכלו לגבות את כל הקבצים שלהם ולהימנע מתקלות שיכולות לקרות במהלך איפוס המחשב או דיסק קשיח שפתאום יתקלקל להם. וכן זה לא דבר זול, דיסק קשיח פשוט עשוי לעלות בין 200-500 שקלים תוספת לשכר העבודה של טכנאי מחשבים. שגם התקנה מחדש או אימג' או איפוס וגם גיבוי חומר לוקחים די הרבה זמן וגם עולים לא מעט כסף. ככה שישנם חלק מהאנשים שבגלל בעיה תקציבית מוותרים על דיסק קשיח חיצוני ומעדיפים רק גיבוי בתוך המחשב וזה גם בסדר, כל עוד המשתמש קצה מודע לכל הסיכונים שיש.

 

לסיכום:

במאמר הזה הסברתי לכם מה ההבדל בין כל סוגי ההתקנות של ווינדוס, התקנה נקיה, התקנה דרך אימג', ואיפוס המחשב שאמנם זה לא התקנה אבל זה דרך לבצע "פרמוט בדלת האחורית". למדנו על החשיבות הרבה שיש לבצע "גיבוי של החומר" לפני שאתם מתחילים בתהליך כלשהו, וכן זה גם נוגע אליכם טכנאי מחשבים יקרים, וגם נוגע לגבי החשיבות שמשתמשי הקצה ידרשו "גיבוי" בטרם התחלת העבודה, ולא לסמוך על טכנאי מחשבים שיאמר לכם "הכול בסדר יש לי הרבה ניסיון ואף פעם לא קרה לי שאיבדתי חומר", אין דבר יותר גרוע מיהירות. דרשו מקדמי ביטחון, כי בסופו של יום אתם אלו שעשויים לאבד את החומר שלכם ולא הטכנאי מחשבים.

 

הרצאה: האם כדאי לאפס את המחשב או לפרמט?


אין להיסמך על תוכן המאמר, ואין הוא מהווה כהמלצה לבצע פעולה כזו או פעולה אחרת שכתובה בכתבה, הכתבה נכתבה מתוך ניסיונו של כותב המאמר והוא לא מהווה המלצה לנקיטת פעולה כלשהי. הכתבה נכתבה על מנת לשפר את הידיעות ולתת ערך מוסף לגולשים ולטכנאים שמגיעים לפתור תקלות במחשב ולתת להם עוד זווית ראיה אך אין להיסמך עליה. במידה ואתם מבצעים רכישה מהאתרים המקושרים וודאו עם המוכר שהמוצר האלקטרוני מתאים למדינת ישראל מבחינת רמת המתח וולט וה PLUG. שימו לב שפלאג US לא מתאים לישראל. האתרים המקושרים הם אתרים שאינם שייכים לבעל בלוג זה אלא לחנויות שפזורות ברחבי האתרים הגדולים כדוגמת איבי ודומיהם. וכל נקיטת פעולה הינה על אחריות המקליק, במידה והנך מתחת לגיל החוק הנך מתבקש לא לבצע רכישה באתרים אלא רק על ידי השגחה של אדם מבוגר. יש לקחת בחשבון שאתם עשויים לשלם מכס וגם לחברות השילוח ולכן חשוב לבדוק כמה המוצר שלכם עולה והאם תשלמו עליו מכס או שזה כולל הכול, בדקו אם מוכר החנות באתר המקושר.

קרדיט תמונה:

Photo by Christin Hume on Unsplash